De korte film JOHN FROST vertelt het verhaal van een door oorlog verbonden liefdespaar. De Syrische economie student Youssef (26) en Oekraïnse zangeres Elena (19) vinden troost bij elkaar, maar het verschil in culturele achtergrond maakt de relatie niet makkelijk. ‘Als maker dacht ik geen film te kunnen maken, tot ik bedacht dat hij juist hierover moest gaan.’
De motivatie voor de korte film kwam voort uit nieuwsgierigheid naar een van de hoofdpersonen van Syrische afkomst die bijna klaar was met zijn studie economie, legt documentairemaker Klaas Arie Westland uit. ‘Hij had een relatie met een Oekraïense zangeres. Alleen bleek al snel dat een documentaire maken over hen niet mogelijk was. Ze waren niet getrouwd, maar woonden wel samen, wat zijn familie niet mocht weten.’ Daarnaast was er ook angst zich te uiten of geassocieerd te worden met oorlog, wat het maken van de film een direct gevaar voor zijn familie in Syrië vormde.
Acteurs
Tegelijkertijd wilde het stel graag dat hun verhaal verteld werd. Alleen konden zij het zelf niet doen. ‘Als maker dacht ik geen film te kunnen maken, tot ik bedacht dat hij hier juist over moest gaan. Alleen kon ik dat niet in een documentaire vorm doen, vandaar dat we acteurs gebruiken om hun verhaal te vertellen,’ aldus Westland. In de film eist Elena dat Youssef hun relatie online openbaar maakt en naar een belangrijk optreden op een van de opvangboten voor Oekraïners komt. Youssef worstelt met zijn loyaliteit aan zijn familie en de angst voor de gevolgen van zijn keuzes.
De lange hand van het regime
Ondanks het fictionele karakter van de korte film wordt tijdens het maakproces grondig journalistiek onderzoek verricht. Westland legt uit dat negentig procent van de nieuwkomers uit Syrië zich niet veilig voelt in Nederland. ‘Met name online vrezen ze de lange hand van het regime van Assad. Regelmatig worden er familieleden opgepakt als vergelding voor uitspraken op social media hier in Nederland.’ Dit roept volgens Westland de vraag op: ‘Hoe vrij zijn we in Nederland?’
De Brug
De John Frostbrug speelt een unieke rol in de film. ‘Het fungeert als verteller’, legt Westland uit. ‘De locatie rondom de brug vormt het decor voor de ontknoping van de film.’ Volgens Westland is deze brug zowel letterlijk als figuurlijk een verbinding tussen heden en verleden. ‘Het laat zien dat vrijheid helaas nog steeds niet vanzelfsprekend is.’
Dit najaar beginnen de opnames van de film. Een exacte publicatiedatum of screening is nog niet bekend.